2011. december 12., hétfő

Akkor inkább a garnyier!

Bartos Erika témakörben többször visítottam már nyelvi lektorért, hovatovább a szarrágás csimborasszójának neveztem, hogy ilyen, százezres példányszámban kiadott irományokra sajnálnak kifizetni ötvenezret valakinek, aki megmondja, hogy hogyan kell egyeztetni az alanyt az állítmánnyal. Alighanem Pogány Judit is nagy szarban lehet anyagilag, ha a DVD-ken hajlandó elmondani többször is, dacolva a basic nyelvérzékével, hogy Bogyó és Babóca elindultak hógolyózni, sic. El bírom képzelni, amikor jelzi a szinkronstúdiónak, hogy gyerekek, elment lesz az, nem elmentek. Először finoman megjegyzi, majd egy kicsit határozottabban, mondja, hogy ez szar, ezt kisgyerekek tízezrei fogják megnézni, hát hogy fognak ezek a gyerekek beszélni, aztán végül már sír, siratja a nyelvet, meg a szakmai renoméját, de a stúdió ragaszkodik az eredeti szöveghez, mert kisgyerekek tízezrei mondják már fejből a tré szöveget, annyit olvasta nekik anyu rossz magyarsággal, de eredetiben.
De végül is nem ezen kaptam fel a vizet, hanem amikor Borcsi kikölcsönözte a gyerekkönyvtárból a sárga annapetigergőt, amiben a Margit-sziget (sic!) című borzalom van. Hát basszus, én elhiszem, hogy az alany-állítmány egyeztetésnek utánanézni bonyolult dolog, de a Margitszigetnél felütni a Helyesírási szótárt, hát ugyan férjen már bele!
Nem fért, így lett Bartos Erikánál Margit-sziget.
Sajnos azonban én is elkövettem egy hibát, az említett mese képeinél észrevettem, hogy Gergőke minden oldalon másik ruhában van, és bánatomban megjegyeztem, hogy biztosan azért kellett olyan gyakran átöltöztetni, mert összefosta magát tarkóig.
Borcsi azóta minden alkalommal megjegyzi, hogy Gergőke a Margitszigeten gyakran összefosta magát, míg elértek a Centenáriumi emlékműig.
Ez nem volt szép tőlem. De azt gondolom, hogy a csúnya szavakat előbb-utóbb némi önkontrollal képes lesz majd elhagyni a gyerek, azt viszont hiába dönti el, hogy mától helyesre cseréli a helytelenül berögzült nyelvtant. Tűzre minden bartoserikával!

(a cím egyébként nem egészen fedi a post problematikáját, bár a lényeg ugyanaz, ejtsük csak garnyiernek a Garnier-t, mer' az fekszik, jó lesz nektek az is, ma meg már ott tartunk, hogy még Veiszer Alinda is így ejti az "er"-re végződő francia szavakat, bár nem tanult franciául, de így hallotta a reklámban, és tud extrapolálni. Pedig ő okos.)

6 megjegyzés:

  1. Én attól kattanok meg, hogy minden mese végén az óvodás bogárkák KÉSŐ ESTIG játszanak a patakparton, KÉSŐ ESTIG csúszdáznak, KÉSŐ ESTIG ünnepelnek... Mindig minden KÉSŐ ESTIG tart, pedig akkor már rég aludniuk kéne. Engem komolyan meglepett, hogy az okos gyerekem mennyire rákattant Babócáékra...

    VálaszTörlés
  2. Engem is a hideg ráz ezektől a könyvektől, de a példa nem egyértelműen helytelen. Ezt találtam itt (http://www.c3.hu/~nyelvor/period/1241/124105.htm)

    A) A számbeli egyeztetés

    a) Halmozott, egyes számú alanyok esetén az állítmány általában egyes számú, de néha lehet többes számú is. Mátyás és József is ott volt/voltak; Tanár és diák együtt pakol/pakolnak a szertárban. Az egyes számú állítmány az alany alakjához igazodik, ezért ezt alaki egyeztetésnek nevezzük. A többes számú állítmány használatával az egyes számú alanyok együttes jelentését, a többséget vesszük figyelembe, ez az értelmi egyeztetés. Az értelmi egyeztetés akkor gyakori, esetleg kötelező is, ha az összetett állítmány névszói része kölcsönösséget kifejező névszó. Például Péter és Pál barátok/ellenfelek/testvérek voltak; A kék és a zöld nem illenek egymáshoz; A Petőfi utca és a Molnár utca párhuzamosak egymással.

    b) Ha a halmozott alanyok különböző számúak, az állítmány alaki egyeztetéssel a hozzá legközelebbi alany számához igazodik. Például Az üveggyöngyök, a szalvéta, a díszdoboz lepotyogott a földre; Két rendőr és katonák segítettek a mentésben – Katonák és két rendőr segített a mentésben. Értelmi egyeztetés esetén az állítmány ilyenkor mindig többes számú: Pacsirták és egy gólya látszanak a fényképen; Papírzacskó, újságlapok és egy szakadt rongydarab repülnek a szélben. Ez az egyeztetés jobban érezteti a halmozott alany egységes voltát.

    ...
    A Margitszigethez kapcsolódóan:

    Margit-szigetnek írandó, ha a földrajzi fogalomról írsz. Példamondat: "Budapest kózigazgatási területéhez tartozik a Csepel-sziget északi része, a Margit-sziget, az Óbudai Hajógyár-sziget..."

    Margitsziget a helyes írásmód, ha nem szigetként, hanem városrészként szerepel a szövegben. Példamondat: Budapesten az idegenforgalom leginkább a Belvárost, a Várnegyedet, a Városligetet és a Margitszigetet érinti.

    Na erre köss csomót.

    Egyébként a posztod első olvasásra annyira tetszett, hogy egy lendülettel meg is osztottam tegnap este, de elalvás előtt bekúszott, hogy most ez biztos? Utána kellett néznem. Ne haragudj rám ez miatt, mert nagy rajongód vagyok amúgy.

    Ps. Az "észrevettem" egybe írandó. (A Gergőke emésztési problémáit firtató bekezdésében.)

    VálaszTörlés
  3. Ágnes: Szerintem ők már az este hetet is késő estének adják be a gyerekeknek :).
    Névtelen: köszi a pontos szabályt, ezeket kell alkalmazni. Az észrevettem valóban egybe írandó, javítottam.

    VálaszTörlés
  4. Kedves Kalib!

    Először jól megdöbbentem, hogy ezek szerint én egész életemben rosszul egyeztettem az alany(oka)t és az állítmányt a példaként említetthez hasonló esetekben, miközben szentül meg voltam győződve a használat helyességéről??? Meg hogy soha senki nem mondta ezt, miközben kiváló tanáraim voltak??? És Anyu sem szólt, aki pedig gyerekkorunkban például az eszem-iszom-alszom szentháromság helytelen használatát sem volt rest naponta milliószor kijavítani????

    Aztán eszembe jutott a gimis magyarórákon oly sokat forgatott bibliánk, és megnéztem.

    A Kis magyar nyelvtan (Rácz Endre - Takács Etel) szerint

    "Több egyes számú alany után az állítmány egyes számba vagy többes számba is kerülhet. Az egyes számú állítmány ezekben az esetekben általában magyarosabb: Kard, eke, lánc készül a vasnak gazdag eréből (Vörösmarty: Vashámor).

    Nem kifogásolható azonban a többes számú állítmány sem, különösen akkor, ha az alanyok személyek: Csaplár és csaplárné nagyokat alhatnak (Petőfi: A puszta, télen). (Az állítmány többes száma ugyanis ezekben az esetekben az értelmi egyeztetés elvét érvényesíti.)"

    Majd megnyugodtam. :)

    Szeretettel,
    Bea

    VálaszTörlés
  5. Bea: Hát egy nyelvészeti vitát itt biztos nem fogunk végigharcolni, nem szeretném, és nem is célom. Száz éve még valóban helyes volt, ma meg már nem helyes így egyeztetni, viszont kezd visszakúszni a régi, és a nyelv egyáltalán nem statikus... na most mondtam is valamit, meg nem is. Egyezzünk meg abban, hogy a bartoserikák erősen gyepálják a nyelvérzékemet, ennél mélyebben ebbe nem megyek bele :).
    Szeretettel,
    Kalib

    VálaszTörlés
  6. Ne is, az a lényeg, hogy gagyi és silány nyelvezetű gyerekkönyvek fogynak manapság bestsellerként, ami ellen illik legalább a magunk módján harcolni.
    Sajnos a kultúrszemét nemcsak a kicsiket fenyegeti, minél nagyobb a gyerek, annál könnyebben dőlhet be az intézményesített igénytelenségnek a mit sem sejtő szülő. Pl. ott az Országos Könyvmolyképző, amit egy zseniális ötletnek tartok, de hogy micsoda bóvlit kívánnak megetetni az éppenhogy olvasni tudó ifjúsággal, mellőzve a régi jó klasszikusokat.. arra akkor döbbentem rá, mikor nagy boldogan csatlakoztunk a programhoz. Szóval, résen kell lennünk, mint jó szülő, de senki nem kényszerít szerencsére arra, hogy ilyen maszlagokkal bástyázzuk körbe őket. Hiszen van miből válogatni!!! Szerintem nyugodtan vessd szemétre a Bartost.
    Borcsi csak meg fog könnyebbülni, ha nem érzi a frusztrációt rajtad :)

    Amit így kapásból ajánlanék, Kormos István Pincérfrakk utcai cicák és más mesék című könyve, abban a "más mesék" piciknek való tüneményes történetek versben. A nézegetősek közül mi imádtuk a Tes-Vesz várost, mert lehetett gurulni a nevetéstől és Marék Veronika Kipkopp sorozatát. Jó kis népmeséket is persze, láncmeséket először, számtalanszor.És minél többet KÉP NÉLKÜL, az fejleszti igazán...

    Az én fiam most 12 és hiphiphurrá addicted olvasó, és hát számomra is fontos kérdés, mi kerüljön a kezei közé. Én a Molyon választok, tervezgetek számára.
    Üdvözlet,
    Adri

    VálaszTörlés