2012. május 5., szombat

A technikai, és egyéb fejlesztésekkel kapcsolatban

Az uram ma nyélbe ütötte a kapát.
Úgyhogy komoly kertépítési tevékenységbe kezdtünk, ő ásott, én megkapáltam mindent, amit értem, hamar belejön az ember. Remélem, nem végeztem nagy pusztítást, bár van egy olyan érzésem, hogy egy-egy tapasztalt kapavágással kiegyeltem a répát is egyben.
Valamint fölszedtem az utolsó hónapos retkeket is,  (bizonyosak közülük elérték a szőlőszem nagyságot, mármint a most divatos kecskecsöcsű szőlőét, de finom volt), hogy a helyükre paprika és paradicsom palántákat ültessek. Hát nagyon izgi, vannak saját nevelésű, és piacon vásárolt palánták is, most versenyeznek, hogy ki tud többet a paradicsom (paprika) érlelésről. Az enyémek biztos nagyon strapabírók, túlélték Ákos iszapfürdőit és Borcsi esztrádműsorait (mert a növényeknek beszélni, énekelni kell), valamint a sivatagi klímát bizonyos hosszú időn át tartó napon való kint felejtés folyományaként.
Tapasztalt harcosok egybehangzó állítása szerint jó kis pihent földem van, amiben minden megterem majd, és így is lehet, mert egyrészt a házinéni jelezte, hogy ők huszonöt éve szántatták fel utoljára, lóval mentek rá, nem szaroztak, valamint felfedeztem, hogy kinőtt a madársaláta, amiről pl. már rég elfeledkeztem, hogy elszórtam a magját. A répa már öt centis, mármint a föld fölötti része, és a petrezselyem, ami nem a metélő, hanem a gyökértestet is növeszt, szintén látszik már, pedig még csak most vetettem el. És elültettem tíz karalábé palántát is, mert azóta röhögök, hogy a River Cottage-ban bemutatta a csávó: ez itt a karalábé, nálunk még nem honos, de Kelet-Európában már évszázadok óta fogyasztják. Milyen aranyos, ufószerű növény, és az íze, az csodálatos. Na, gondoltam, ha ez tényleg a color local része, akkor nekem is kell.
A nap híre egyébként a kapán kívül, hogy találtam piacot a rukkolának, az egyik biotermelő srác átveszi, és hetente egyszer kiviszi a nagybanira, más napokon meg eladja a helyi piacon. Megkísérli. Bár nincsenek illúzióim, hogy errefelé bárki is tudja, hogy mi az a rukkola. Valami ződ. Nem baj, nekem minden ezzel kapcsolatos bevétel sikerélmény, mivel magunknak, na jó, magamnak vetettem, de rengeteg a felesleg. A család fogyasztása ugyanis kijön öt uszkve tíz bokorból, és van most itt vagy háromszáz.
És a rózsáim száma is egyre gyarapodik, ahogy az Aldi egyre nagyobb pánikhangulatban próbál megszabadulni a felhalmozott készleteitől.
Ja, és hát sajnálatos módon megjelentek a kártevők is, valami rágja a málna levelét, valami hernyó, ami utána magára hajtja a friss hajtás leveleit, és lepetézik. Én ezt pusztán biológiai úton, letépés által tartom karban (vagyis a növényhez nem beszélni kell, hanem nézegetni, és ha ott a girnyó, akkor el kell távolítani, pofázni opcionális), és a spenót levelei is pöndörödnek itt-ott, szintén petéket találtam, na most ezzel mi a teendő? Szintén eltávolítottam, és a komposztra vetettem, de azért remélem, hogy ennél gazdaságosabb megoldás is van, mit tudom én, fokhagymával bedörzsölés, vagy valami. Help.

5 megjegyzés:

  1. A spenótpöndörödés, az nekem ilyen icipici tetűkétől volt, vízben áztatott cigicsikkel idéztem elő permetlevet ellene, vagy vízben rohasztott csalánlevéllel. (ami mégbüdösebb)Aztán bele a levet a szobanövénypermetező spriclibe és adj neki. ha nem tetűke akkor nem szóltam...van levendulapermet is, az nem tudom mire jó. egyébként van egy biopermetlevek nevű füzetem, meg is nézem nosza!

    VálaszTörlés
  2. Jól látom, reggel fél ötkor kommenteltél? Akkor a véleményed nagyon relevás, jelent témában sokkal meggyőzőbb, mint azé, aki tízkor kel :DDD.
    Szerinted az utcán összeszedett csikk is jó hozzá?

    VálaszTörlés
  3. Ez valami tévedés, 14. 30 volt az.
    Igen, jó, persze.

    VálaszTörlés
  4. Jó ötlet a kapa, beszerzek én is egyet! Nálunk a ruccola kipusztult :(

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Na ne! Mi történt szegénnyel? Locsoltad? Húsz centire voltak egymástól? (én napok óta kemény munkával egyelem, azóta boldog-boldogtalan rukkolát eszik a környezetemben :D

      Törlés