2013. június 30., vasárnap

Sült batáta, guacamole, elégedettség, sőt boldogság

Hát az úgy volt, hogy így vasárnap délután elmentem bevásárolni az Aldiba, mert már semmi nem volt itthon, gondoltam, veszek paradicsomot meg paprikát, és főzök egy jó lecsót, ahogy kell, szalonnazsíron, kolbásszal, sok tojással. Ez sajnos nem jött össze, mert a paradicsomot meg a paprikát itt Magyarország földrajzi, és az év naptári közepén aranyárban mérték, nem úgy az avokádót és a batátát. Így lett a vacsora sült édesburgonya avokádókrémmel, magyarul batáta guacamoléval. Én most ezt azért mondom el nektek, kedves olvasó gyerekek, mert elképesztően kegyes vagyok, és nagyon, de nagyon elégedettek voltunk evés közben, a kulináris gyönyör volt ez maga. Pedig milyen egyszerű!
Meghámoztam a batátát, mint a krumplit, felvágtam hasábokra, mint a krumplit, beletettem egy sütőpapírral kibélelt tepsibe, mint a krumplit, megsóztam, meglocsoltam étolajjal, és betoltam a sütőbe, majd megsütöttem, mint a krumplit. Édes lett, majdnem mint a sütőtök, nem pedig mint a krumpli.
Közben megcsináltam a guacamolét, amihez meghámoztam két avokádót, majd apró darabokra vágtam. Meg hozzávágtam szintén apró darabokra egy paradicsomot. Belenyomtam egy lime levét, ami a bukéja miatt kell, nagyon jót tesz neki, és egy fél citromét is, ami meg a savanyúsága miatt. Majd kimentem a kertbe, és kihúztam egy fokhagymát a földből, abból egy gerezdet beleaprítottam a guacamoléba. És kell még bele só is. Összekever, és kész. És akkor ezt a kettőt, a sült batátát, meg a guacamolét együtt kell enni, meg ettünk hozzá szintén aldis pfefferoni paprikát, mert azt hittük, hogy ha már tex-mex, akkor majd ez lesz nekünk a jalapeno, de nem volt az kicsit sem, viszont finom volt hozzá. Mellé csengődi kékfrankost kortyoltam, mert anyukám odavalósi, a bor meg finom, szintén az Aldiból.
Hát így történt, hogy ugyan már egy éve kacsintgatok a mexikói konyhára, amióta Frida füveskönyvét olvastam, csak mindig elvesztettem a fonalat, amikor egy receptben már az ötödik féle csilit igényelte a kulináriája, ott egye meg a fene, gondoltam, majd eszek mexikói kaját ööö, Mexikóban. Egyszer. De most meg szerencsére volt megfelelő állagú és érettségű avokádó és batáta az Aldiban, mert jelzem, nem mindenki lakik ám a belső VII. kerületben, a Culinaris közelében, én pl. laktam évekig, de akkor pont nem érdekelt a guacamole, na.

17 megjegyzés:

  1. de a guacamole-ba kell cilantro is, az van otthon? (hú, nagyon izgulok most, mert ha kiderül, hogy cilantro is van meg édeskrumpli is, akkor már mindjárt több kedvem van hazaköltözni)

    VálaszTörlés
  2. azt hiszem engem elzavarnának a háztól, ha ilyesmit tennék eléjük :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Hát, a gyerekek nem is ették, de az tökmindegy, mert teljesen kiszámíthatatlan, hogy mikor mit hajlandók megenni, pl. sokkal nagyobb csapás, ha a rántott hús marad ott, amiért egy fél délelőttöt álltam a konyhában, mintha az avokádókrém, ami viszont tíz perc alatt kész. Megették viszont a rizottót, amit a tegnapi lestyános-kapros ragulevesből lényegítettem át, holott a levesbe előző nap bele se tolták a kanalukat. Szóval nálunk a gyerek ezért nem szempont kaja ügyben. A Pé viszont dicsérte nagyon, a lelkemre kötötte, hogy jegyezzem fel a receptet és csináljak máskor is.

      Törlés
  3. Ó, hogyne. Magyarul koriander (meg kellett néznem, ennyire azért nem vagyok király, hogy minden fűszer menjen külföldiül :D), és lehet kapni a zöldjét is meg a magját is itt-ott. De én nem szeretem, én a másik oldalt képviselem, szerintem hónaljszaga van, úgyhogy nem is használom.
    Szóval jöhetsz nyugodtan, van itt minden.
    Ja, basszus, de azzal azért szembe kell nézned, hogy parmezán marhára nem kapható mindenhol, pl. még a teszkóban is csak ilyen utángyártott gagyi van, az Aldi viszont azzal is fel van szerelve. Meg fenyőmaggal is, és egyéb magokkal, úgyhogy lehet azért pesztót gyártani bőven, ha ez szempont nektek (nekünk igen :D)!

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. hónaljszagú koriander? szuper:) pesto, az fontos igen, bár lehet azért kapni a Barilla verziót bazi drágán, az elég jó szerintem.
      hát, a parmezán az csak itt jó azt hiszem, ahogy igazából a tészta is, ekkora sznob lett belőlem, sajnos.
      amúgy azért a Tex-Mex előállítása nem túl bonyolult, Houstonban kábé abból állnak ezek a kaják, hogy bazi sok sajt meg száraz marhahús van rajtuk/bennük, viszont a guacamole, az annyira finom, hogy most sírok. ja, meg volt ilyen csilis babos cucc, hú, azt is imádtam, brutál csípősen, ó.
      nálunk a gyerekek Amerikában még lelkesen tolták az édeskrumplit, én úgy csináltam, hogy nyakon öntöttem a krumplikarikákat oliva olajjal, azt be a sütőbe és hadd szóljon, néha olvasztottam rá sajtot, finom. persze simán lehet, hogy most, hogy öntudatra ébredtek, már fel lennének tőle háborodva, nem tudom kipróbálni, mert itt nem kapni.

      Törlés
    2. A parmezánnal az a mázli, hogy mivel eredetvédett, csak az igazi nevezhető parmezánnak. Úgyhogy ha Grana Padano van ráírva, akkor az ugyanaz, mint Itáliában, huh.
      Jaja, a batáta tényleg így a legfinomabb. Nem mintha máshogy is csináltam volna már, de ettől olajat pisilek mindig.
      A pesztót meg ne vegyed, hanem csináljad, tökegyszerű, tényleg, öt perc meló, és ezerfélét elő tudsz állítani otthon húsz forintért, mindenféle zöldből és magból. Nálunk a petrezselyem pesztó a legnépszerűbb, amit török mogyoróval készítek, hmmm.
      Ja, és az Aldi tele van jó tojásmentes olasz spagettikkel is :). Van remény, tényleg.
      És akkor most elmegyek, és teszek a számba némi olívaolajban eltett, napon szárított paradicsomot, ezt mondjuk a szomszédasszony csinálta, mert az enyém már elfogyott. De idén sokat csinálok, mert csak koktélparadicsom terem a kertemben, és azt csak félbe kell vágni :D.

      Törlés
    3. állatira irigyellek a kertedért, de ezt már biztos mondtam:)

      Törlés
    4. Hát, én még mindig azt mondom, hogy adjátok el vagy ki azt a lakást, és vegyetek/béreljetek egy kertes házat vidéken, Bp. közelében, hogy apa könnyen be tudjon járni. Elképesztő minőségjavulás áll be az ember életében, hihetetlenül szép és jó élet kezdődik vele. Óvodai helyek idén éppen vannak mindenhol, dögivel. Hajrá!

      Törlés
    5. mondjuk ezt az utóbbi megállapítást írd meg légyszi annak a 3 ovinak is, ahonnan elhajtottak a búsba.

      másrészt mostmár egyszer tényleg beállítok vacsorázni hozzátok. :)

      Törlés
    6. Vidék, bazmeg, vidék! (hogy klasszikust idézzek) :D. Itt csoportokat zártak be, két oviban is, mert nem volt gyerek. Mert a hatéveseket ugye kiszórták az iskolába, a 3 éves kortól élő tankötelezettség meg csak jövőre jön be.
      Hát gyertek, gyertek!

      Törlés
    7. igen, azt el tudom képzelni, hogy minden megváltozik egy házzal, most majd házra gyúrunk (gyűjtünk).
      a lakás eladása nem olyan egyszerű (nem csak az enyém, pl), meg abból házunk biztosan nem lesz, de ez a cél, addig meg olvaslak és irigykedem:)

      Törlés
    8. Ó, nekünk sincs házunk :(. Ez itt egy bérlemény, de nagyon jófej a tulaj, úgyhogy merünk fejleszteni.

      Törlés
    9. bérlitek? hümm. az a baj, hogy mi annyira unjuk már a bérlést a sok külföldi bérlés és kidobott pénz miatt, hogy otthon már muszáj lenne nem bérelni.

      Törlés
  4. Hát... addig is jó helyen akartunk élni, míg el nem döntjük, hogy hol akarunk élni :).

    VálaszTörlés
  5. persze, jogos, értem én, csak mi tényleg iszonyú sok pénzt kidobtunk már így az ablakon a foglalókkal, meg macska után fizetendő, meg regisztrációs díjakkal (Amerikában inged-gatyád kifizeted már akkor, amikor eszedbe jut bérelni)

    VálaszTörlés
  6. Na, kipróbáltuk, tényleg finom volt, köszi az ötletet! Nekem főleg az avokádó krém jött be, így paradicsommal meg fokhagymával még nem próbáltam, de sokat dob rajta. Édesburgonyát most ettem először, nem rossz, de még gondolkozom, hogy szeretem-e. Neked ez ropogós lett? Mert nekünk tényleg állagra is inkább puha, sütőtökszerű lett, pedig a bizt. kedv. nyomattam még rá egy kis légkeverést is a végén. Ettünk még egy kis kéksajtos pulykahúsos madársalátát is hozzá, meg a házi sütésű rozskenyerünket, szóval erősen az volt a benyomásunk, hogy a Costes ma házhoz jött. :-D

    VálaszTörlés
  7. Ó, igen, a madársaláta az nagyon komoly ízhatást tud kiváltani, pedig tulajdonképpen teljesen karakter nélküli növény. Mi az utolsó töveket grillezett bazsalikomos kecskesajttal lőttük el, isteni volt. Mondjuk idén nem termett belőle valami sok. Szóval gondoltam, hogy alkotsz valamit, kezdesz valamit a recepttel :D.
    A batáta nekünk is puha lett, viszont jó volt a konzisztenciája, nem esett szét, mint a sült tök. De így legalább babának is simán adható, nem kell rágni. Be szép élete is lehet a Dalminak! :D Én az első alkalommal ráfüggtem, csak nem tudom, hogy paleo-e, úgyhogy csak ritkán eszem. Na jó, csak tréfáltam.

    VálaszTörlés